Tips van en voor patiënten

Blijven bewegen

Probeer te blijven bewegen. Zelfs als je je ellendig voelt, is het belangrijk om niet helemaal ‘stil’ te liggen. Mensen die lijden aan (chronische) pijn (en hun omgeving) denken vaak dat er bij pijn rust moet aangehouden worden. Maar vaak is een vorm van lichte beweging (op je eigen tempo) een grote aanrader.

Wil je graag blijven bewegen binnen je eigen grenzen? Koop dan bijvoorbeeld een crosstrainer aan.

Korte wandelingen zijn ook aan te raden, indien nog haalbaar. Effen weg is een organisatie die het wandelen bij mensen met (chronische) pijn wil stimuleren en hiervoor wandelingen organiseert in gans Vlaanderen.

“Bij veel mensen die te kampen hebben met (chronische) pijn leeft nog steeds de gedachte dat er bij pijn rust moet aangehouden worden. Indien de pijn acuut of te hevig is moet dit inderdaad gebeuren, maar bij veel vormen van chronische pijn werkt bewegen minstens even verlichtend. Wandelen is hiervoor uitermate geschikt. Het is laagdrempelig, je kan het bijna overal doen en de kans op bijkomende blessures of letsels is nihil. Waarom wandelen zo geschikt is bij chronische pijn lees je op hun pagina Waarom wandelen?.

Wil je graag (mentaal) dansen? Dat kan bij “come as you are and dance”, elke 2de en 4de zaterdag van de maand van 20 tot 22.30 uur in de sporthal UCLL Leuven, danszaal 5, Hertogstraat 178-180 Heverlee (aan de kaserne). Er is voldoende parkeergelegenheid (en de parkingslagboom opent automatisch). Het is een heel fijne formule: dansen naar eigen behoefte, eigen energie, eigen mogelijkheden, eigen zin, …. zelfs liggend of inwendig dansen kan. Meer info : sicilianwaves@gmail.com

Mindful bewegen kan bij Cambiarte. Deze organisatie geeft ook mindfullness en Yoga op een stoel of een ander hulpmiddel.

Of maak eens een testritje op een elektrische fiets of schrijf je in voor aquagym. Aquagym en rustig zwemmen (in warm water) zijn samen met wandelen de meest geschikte activiteiten. Sommige organisaties bieden ook lessen aan voor pijnpatiënten, zoals zwemmen of yoga. Hiervoor kan je terecht in:

Ook koud water kan deugd doen. Sommige specialisten raden ons wisselbaden aan. Wat je ook eens kan proberen, is “zwemmen” of bewegen in koud water (tussen 12° en 17° bijvoorbeeld). Met een wetsuite verdraag je de koude beter en kan je een tijdje langzaam rondstappen of bewegen in het water.

De meeste ziekenfondsen bieden een jaarlijkse tegemoetkoming voor het lidgeld van een sportclub.

Wacht niet tot de pijn ondragelijk is om te rusten, maar probeer regelmatige momenten in te bouwen en te leren luisteren naar je lichaam.

Heb je het koud als je buiten bezig bent? Koop dan vingerloze handschoenen. Zo hebben je handen iets warmer en kan je ze toch gebruiken.

Cannabisolie

Soms is in België alle mogelijke medicatie uitgeprobeerd en heeft de voorgeschreven medicatie geen effect of wordt ze niet verdragen. Daarom zoeken patiënten met ondraaglijke chronische pijn hun heil in Nederland voor het verkrijgen van cannabis. In Nederland is cannabis gelegaliseerd en vrij verkrijgbaar. In België mag dit enkel worden voorgeschreven aan Multiple Sclerose-patiënten.
Opgelet: deze medicatie is verslavend. Gebruik dit enkel als alle mogelijkheden zijn uitgeput. Bespreek dit met je arts. Misschien is er nog pijnmedicatie die je niet hebt geprobeerd. CBD is eerder sederend (rustgevend). De combinatie met THC zou efficiënter zijn voor pijnbestrijding, maar THC is illegaal in België en is ook verslavend. CBD-cannabisolie kan je kopen via onze Trooperwebsite: De online drogist.nl

Op deze website vind je ook nuttige informatie in het Engels: CBD oil, a miracle natural medicine: Everything you need to know

In de auto

Bij het uit de auto komen: zwaai je beide benen naar buiten en kom zo eruit, niet op één been. Je kan hiervoor een draaischijf kopen die je op de autostoel legt. Een goedkope oplossing is een eenvoudige plastieken zak. Zo kan je gemakkelijk je beide benen samen draaien en je voeten op de grond plaatsen.

Aankleden

Probeer te vermijden om op één been te staan. Leun tegen de muur, zit op een stoel of op de rand van je bed om je aan te kleden. Gebruik eventueel hulpmiddelen zoals een kousenaantrekker om het aankleden te vergemakkelijken.

Comfortabel zitten

Zit niet met je ene been over het andere, maar houd ze naast elkaar.

Schaf een relax of recliner aan, eventueel met een voetstoeltje. Een Stressless-zetel is erg duur, maar er zijn zeker ook alternatieven te vinden (bijvoorbeeld in Ikea).

Voor buiten (en binnen) kan je een Lafuma-relaxzetel aanschaffen. Dit is ook erg handig om op het werk te gebruiken (want je kan de stoel makkelijk opplooien). Dit is een van de hulpmiddelen die je kan aanvragen via een arbeidshandicap. Soms vind je ook interessante relaxen in tijdelijke promotie bij Aldi of Lidl.

Vermijd zitten op een harde stoel. Ben je op het werk of ga je op stap? Neem je eigen kussen mee.

Of neem gewoon je eigen stoel mee, zodat je je voeten hoger kan leggen en er minder druk is op je staartbeen.

Op het toilet

Geraak je moeilijk recht? Plaats dan een handgreep.

Heb je last van obstipatie? Zet je voeten dan op een opstapje zodat je een meer natuurlijke gehurkte houding hebt, waardoor je beter kan persen.

Is je toilet te laag? Misschien kan een toiletverhoger je helpen.

Pijnlijke voeten

Patiënten met overdruksyndroom hebben vaak moeilijke voeten als gevolg van zenuwpijn. De voeten zijn namelijk bezenuwd door zenuwwortels S2 (de tweede zenuw van het heiligbeen) die het meest onder druk staan.

Steunzolen

Sommige patiënten hebben vaak al meerdere steunzolen geprobeerd of hun steunzolen meerdere keren laten aanpassen zonder verbetering. Als je naar een podoloog of een podologisch centrum gaat zonder een voorschrift van de specialist, kan de prijs heel hoog oplopen. Met een voorschrift van de specialist krijg je een deel terugbetaald.

Gelzolen

Het is raadzaam om eerst zachte gelsteunzolen te proberen en brede schoenen te dragen. Dat is vaak efficiënter en zeker goedkoper dan medische steunzolen. Gelzolen zijn zonder voorschrift en minder duur. Je moet wel een volledige zool nemen. Een hieltje alleen is onvoldoende. (De beste gelsteunzolen zijn niet die gele van op tv, want die zijn niet zacht genoeg. Zoek dus naar de zachtst exemplaren.) Een voorbeeld van gelzolen: Ironman performance of Sidas.

Crocs

Misschien niet erg modieus, maar wel erg licht aan je voeten. Sommige leden zijn hierover erg positief. Eens uitproberen dus.

In zand lopen op blote voeten

In mul zand lopen op blote voeten kan ook aangenaam zijn.

Tens (Transcutane Elektrische Neurostimulatie)

Werking van een TENS-apparaat

Een TENS-apparaat

  • is een natuurlijke, veilige en doeltreffende manier om chronische pijn te verlichten en heeft geen bijwerkingen;
  • verstoort de zenuwgeleiding die maakt dat je pijn voelt;
  • stimuleert de aanmaak van endorfine (een pijnstillende stof die het lichaam zelf aanmaakt);
  • heeft een spierontspannende werking;
  • werkt niet verdovend of versuffend (in tegenstelling tot veel sterke pijnstillers);
  • kan probleemloos gebruikt worden tijdens de normale bezighede;
  • kan de pijn verminderen, maar neemt de oorzaak van de pijn niet weg;
  • heeft geen bijwerkingen. Soms is de huid overgevoelig voor de elektrodes en moet je andere (hypoallergene) elektrodes uitproberen die minder irriteren.

Gebruik van een TENS-apparaat

Het toestel werkt op batterijen en is verbonden met twee of vier stroomkabeltjes die leiden naar de elektroden (klevers).

  1. Reinig de huid met zachte zeep en water en droog ze met een handdoek voordat je de elektroden kleeft.
  2. Gebruik geen alcohol, crèmes of lotions op de huid voordat je de elektroden kleeft. Indien nodig kan je de plaats waarop je de elektroden wil kleven, ontharen.
  3. Plak de elektroden rondom de regio waar het pijn doet. Je moet ze niet precies op een bepaalde spier of zenuw het plakken. Plak de elektroden nooit op of tegen elkaar, maar steeds met wat ruimte ertussen.
  4. Regel de sterkte en de frequentie van de stroom. Drijf de sterkte geleidelijk op totdat je iets voelt. Let wel: het mag geen pijn doen.
  5. Gebruik de modulatiestand, zo treedt er het minste gewenning op.
  6. Indien de elektroden minder goed gaan kleven, bevochtig ze dan met water (goed wrijven in één richting).
  7. Verwijder ’s avonds voorzichtig de elektroden en kleef ze terug op de folie.
  8. Bewaar de elektroden in de oorspronkelijke verpakking, eventueel in de koelkast.

Praktische tips

  • Plak de elektroden niet op de slapen.
  • Plak niet één elektrode op de voorkant van de borst en één elektrode op de achterkant van de rug (van één ingang), want dan gaat de stroom recht door het lichaam en over het hart.
  • Plak de elektroden van één ingang bijvoorbeeld op je rug en de twee andere elektroden aan de voorkant van het lichaam.
  • Draag het apparaat in het begin voor vrij lange periodes.
  • Gebruik ook nadien het apparaat voor langere periodes en met regelmaat.
  • Zet het niet alleen op als je pijn krijgt.
  • Trek niet aan de kabeltjes, want dit kan de elektroden beschadigen.
  • Gewenning: na een tijdje het TENS-apparaat gebruikt te hebben, kan er gewenning ontstaan.
    • Verplaats de klevers een klein beetje om terug een optimaal effect te krijgen.
    • Gebruik het TENS-apparaat voor minstens een week niet en probeer later opnieuw.
  • Geef jezelf de tijd om het allemaal wat uit te proberen.
  • Gebruik een TENS-apparaat niet terwijl je met de auto rijdt. Let ook op bij zwangerschap en huidziekten of als je epilepsie of een pacemaker hebt.
  • Overleg steeds met je (huis)arts vooraleer je een TENS gebruikt.

Aankoop van een TENS

Je kan hiervoor terecht op de Troopersite: Tens-apparaten – Trooper/Coolblue

Bestellen kan ook via Amazon (Engeland)

Overdruk

Heb je erg veel last van overdruk en uit zich dat in bijvoorbeeld hoofdpijn? Ga dan aan de slag met de onderstaande tips.

  • Probeer veel te drinken, vooral water. Vermijd koffie, cola… als dagelijkse drank, want cafeïne kan de druk verhogen.
  • Eet niet te veel zout.
    • Heb je last van onderdruk? Eet dan een zakje chips, drink wat cola… zodat de druk zich weer kan reguleren.
  • Beperk het gebruik van alcohol. Zeker in combinatie met medicatie is dit af te raden.
  • Probeer niet op je rug, maar op je zij (of op je buik) te liggen.
    • Op je zij: gebruik een kniekussen (of een zacht hoofdkussen) als je op je zij ligt, zo is er minder druk
    • Op je buik: leg een dun kussen onder je voeten en een handdoek onder je buik, zodat je comfortabel ligt.
  • Contacteer een diëtist voor een aangepast dieet. Het low-Fodmapdieet heeft op sommige patiënten een goede effect.
  • Kom ’s morgens rustig recht in bed. Ben je gemakkelijk duizelig in de ochtend? Doe alles dan in stapjes: eerst je hoofd, dan een beetje rechter, dan nog rechter en neem alle tijd die je nodig hebt.
  • Spray muntolie op je kussen. Dat kan hoofdpijn verzachten. (Vermijd evenwel aanraking met de huid.)
  • Probeer door je knieën te gaan als je iets wil oprapen en niet voorover te buigen

Mentale trucjes

  • Probeer niet te veel aan de pijn te denken en verwen jezelf met een leuke film, een goed (audio)boek of een leuke babbel.
  • Onderhoud sociale contacten en probeer ook over andere dingen te praten. Je bent immers meer dan alleen een pijnpatiënt. Dit is zeker van belang als je arbeidsongeschikt bent.
  • Focus op wat je wel kan. Leer genieten van de kleine dingen en wat je wel kan. Probeer niet te veel te wanhopen en aan de toekomst te denken. Neem elke dag zoals hij komt, een stap per keer. Wees niet boos op jezelf als je iets niet kan.
  • Probeer je agenda niet vol te plannen maar zie hoe je je voelt en doe wat je kan die dag. Als je eens een goede dag hebt, ga dan niet overdrijven, maar doe het rustig aan zodat je hiervoor de dag niet niet moet boeten.
  • Start met meditatie en mindfullness. Dit kan helpen om pijn te aanvaarden. In het begin kan mindfulness vrij confronterend zijn. Bespreek dit dus zeker met een dokter. Groepslessen kan je bij vele centra doen en ook de CM organiseert dit. Ook sessies Eutonie of Tai Chi kunnen helpen. Let er wel op dat je je eigen fysieke grenzen niet overschrijdt. Als je wat vertrouwt bent met mindfulness maar graag op je eigen tempo verder gaat kan je ook een app gebruiken zoals headspace of the smiling mind. Headspace heeft trouwens recent een pack over chronische pijn toegevoegd aan zijn app.
  • Gebruik een app om een pijndagboek bij te houden, zoals de pijn monitor app.

Warmtetherapie

Heb je zelf nog tips? Mail dan naar info@overdruksyndroom.be